۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
تعداد بازدید: ۵۶۱۳۸۹
هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان در گفتگو با خطوط اعلام کرد:
حسن محتشم گفت: پایان کار ساختمان زیاد ارتباطی به بحث زلزله ندارد، اما در ابتدای شروع ساخت شهرداری معمولا کل نقشه‌های معماری، سازه، تاسیسات، برق و تمام  موارد لازم را کنترل می‌کند و یک ساختمان  تحت نظر مهندس ناظر و مجری ذی‌صلاح و بقیه عواملی که در ساخت و ساز نقش دارند، احداث می‌شود و در طول اجرا قاعدتا باید نظارت‌های کافی صورت بگیرد.
کد خبر: ۳۵۴۷۶
خانه سازی بر روی گسل زلزله | برج سازی برای ما مناسب نیست!
 
 
حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیل خطوط،  درباره میزان امنیت ساختمان های استان تهران در برابر زلزله اظهار کرد: تا جایی که اطلاع دارم تهران در حدود دوازده تا سیزده گسل دارد که قاعدتا اگر هر کدام از این گسل ها فعال بشود به سهم خودش باعث ایجاد خساراتی خواهد شد ولی عمده ترین این گسل ها در تهران یکی مشاء که به آن فشم هم گفته می شود، دومی گسل شمال تهران، سومی گسل ری و بعدی هم  گسل پیشوا است که در واقع این چهار گسل نسبت به دیگر گسل های موجود  خطرناک تر هستند.
 
بیشتر بخوانید؛
عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم در گفتگو با خطوط:
 
 
خانه سازی بر روی گسل زلزله | برج سازی برای ما مناسب نیست!
 
برج سازی برای ما مناسب نیست
محتشم ادامه داد: در بین این گسل ها بیشترین خانه ها بر روی گسل شمال تهران ساخته  شده است که  ساختمان‌ها و برج های زیادی  بر روی آن قرار دارد و در واقع برخی از این برج‌ها به نوعی  فاصله خیلی  زیادی از گسل شمال تهران ندارد و اکثرا هم بلند مرتبه ساخته شده اند  که  بیشتر آنها  دولتی  است. البته تعدای ساختمان  و برج هم  وجود دارد که خصوصی ساخته شده است  که این ها نه فقط به گسل  نزدیک هستند، بلکه  بعضی  از آنها در نزدیکی تقاطع دو گسل احداث شده اند. به نظر می آید که این ساختمان ها در زمان احداث  احتمالا بررسی و تجزیه شده ولی آنچه  مسلم است به هر حال با توجه به شرایط کشور ما به خصوص شهر تهران که از جمعیت زیادی برخوردار هست قاعدتا باید از نظر شهرسازی توجه می کردند که  برج سازی برای ما مناسب نیست.
 
وی درباره تعداد این ساختمان ها گفت: اینکه چه میزان از این ساختمان ها بر روی گسل ساخته شده، قاعدتا  آمار دقیقی را دستگاه های دولتی  بدهند ولی به نظر می‌آید تعدادش انقدر زیاد هست که خارج از شمارش میباشد.
 
 
آیین نامه زیاد داریم اما در اجرا باید دید چه کرده‌اند
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در مورد مقاومت ساختمان های جدیدی که ساخته  می شود، اظهار کرد: در کشور، سازمان های نظام مهندسی وجود دارد و آیین نامه های مختلفی از نظر مقاومت در برابر زلزله تدوین شده و ویرایش های جدید مرتب صورت گرفته، اما این که چقدر بر مبنای مبحث مقررات ملی و بر اساس آیین نامه های موجود درست عمل کرده باشند و در اجرا از مصالح مرغوب استفاده کرده باشند با کنترل و نظارت می شود متوجه شد.
وی ادامه داد: ساختمان های جدیدی قاعدتا در برابر زلزله مقاوم هستند و ان شاالله  حوادث ناگواری در مورد زلزله پیش نیاید ولی در مجموع ساختمان های جدید که  اصولا بر مبنای ویرایش های جدید آیین نامه دو هزار و هشتصد و بعد از آن و بر مبنای محاسبات دقیق مهندسی ساخته شده از کیفیت لازم برخوردار هستند و به نظر نمی رسد که در مقابل زلزله زیاد آسیب پذیر باشد، اما باز به هر حال به استفاده از مصالح مرغوب و اجرای صحیح ساختمان های بلند و ساختمان های احداث شده بستگی دارد.
 
خانه سازی بر روی گسل زلزله | برج سازی برای ما مناسب نیست!
 
تشریح نقش شهرداری در برابر ایمنی ساختمان ها
حسن محتشم در مورد اینکه  شهرداری در کنترل این موضوع  چه نقشی ایفا می کنند، گفت:  پایان کار ساختمان زیاد ارتباطی به بحث زلزله ندارد، اما در ابتدای شروع ساخت شهرداری معمولا کل نقشه های معماری، سازه، تاسیسات، برق و تمام  موارد لازم را کنترل می کند و یک ساختمان  تحت نظر مهندس ناظر و مجری ذی‌صلاح و بقیه عواملی که در ساخت و ساز نقش دارند،  احداث می شود و در طول اجرا قاعدتا باید نظارت های کافی صورت بگیرد تا زمانی که پایان کار صادر می شود ، تمام کار های اجرایی بر اساس همان نقشه‌های مصوب شهرداری باشد.
برچسب ها: حسن محتشم انبوه سازان انجمن انبوه سازان استان تهران زلزله ایمنی ساختمان نظام مهندسی مسکن گسل های آمار #شهرداری تهران نظارت و بازرسی
ارسال نظر
آخرین اخبار